Recension: Dexter: New Blood

Betyg: 3 av 5

Streama på SkyShowtime

Dexter: New Blood är en uppföljare till den populära kriminaldramaserien Dexter, som sändes mellan 2006 och 2013. I originalserien följde vi Dexter Morgan (Michael C. Hall), en rättsmedicinsk expert med en mörk hemlighet: han är också en seriemördare som kanaliserar sina blodtörstiga tendenser genom att döda andra mördare. Serien hade en stor publik men slutade med ett finalavsnitt som delade tittarna. Många var missnöjda med hur Dexters historia avslutades, och New Blood försöker både rätta till och bygga vidare på det arvet.

Handling

I Dexter: New Blood har det gått nästan tio år sedan Dexter försvann. Han lever nu under ett nytt namn, Jim Lindsay, i den lilla staden Iron Lake i delstaten New York. Han har till synes lagt sitt mörka förflutna bakom sig och lever ett stillsamt liv som en lokal butikschef. Dexter har också en ny relation med Angela Bishop (Julia Jones), som är stadens polischef. Men trots hans försök att leva ett normalt liv, förföljs han av sitt inre mörker och minnet av sin döda syster Debra (Jennifer Carpenter), som nu fungerar som hans nya “inre röst”, likt hur hans far Harry var i originalserien.

Det som utlöser Dexters återkomst till sina gamla vanor är ankomsten av hans son Harrison (Jack Alcott), som han inte har sett på flera år. Harrison är nu tonåring och söker efter svar om sin fars försvinnande, vilket skapar en känslomässig och moralisk konflikt för Dexter. Samtidigt börjar ett nytt hot dyka upp i Iron Lake, i form av en rik och mäktig man, Kurt Caldwell (Clancy Brown), som verkar ha sina egna mörka hemligheter.

Positiva Aspekter

Det första som sticker ut i Dexter: New Blood är Michael C. Halls fenomenala skådespel. Trots att nästan ett decennium har gått sedan han senast spelade Dexter, kliver Hall tillbaka i rollen som om ingen tid alls har gått. Hans prestation är både karismatisk och plågad, och han lyckas fånga Dexters inre strid mellan att vilja vara en god människa och hans oförmåga att undkomma sitt mörka förflutna.

Skaparna gör också ett imponerande jobb med att etablera en ny miljö och en ny rollbesättning, samtidigt som de respekterar originalseriens DNA. Iron Lake känns som en färsk och intressant bakgrund för serien, där det kalla och avlägsna landskapet speglar Dexters inre tomhet. Den nya karaktären Kurt Caldwell är en stark antagonist, och hans karisma och brutalitet gör honom till ett minnesvärt tillskott i serien.

Att Debra nu fungerar som Dexters inre samvete är också ett smart val. Det ger serien en känslomässig koppling till originalet, samtidigt som det ger Dexter en ny dynamik att kämpa med. Att Harrison också har en central roll ger serien nya lager, särskilt när frågan om arv och natur versus fostran utforskas.

Negativa Aspekter

Trots sina starka sidor har Dexter: New Blood några svagheter. Tempot i mitten av säsongen kan kännas något långsamt, särskilt när fokus flyttas från Dexters interna kamp till sidointriger som inte är lika engagerande. Vissa av de nya karaktärerna, särskilt de yngre tonåringarna i Harrisons närhet, känns också underutvecklade och saknar djup.

Seriens avslutning kommer sannolikt också att bli föremål för diskussion och kontrovers, precis som originalseriens. Utan att avslöja för mycket kan det sägas att finalen tar risker som inte alla fans kommer att uppskatta, även om den onekligen är dramatisk.

Dexter: New Blood

Dexter: New Blood en värdig uppföljare till originalserien, med starka skådespelarinsatser och en fascinerande, mörk ton. Även om den inte alltid når samma höjder som de bästa säsongerna av Dexter, lyckas den återuppväcka intresset för karaktären och rätta till några av de misstag som originalfinalen gjorde. För fans av originalserien är detta ett måste, även om slutet kan väcka delade åsikter.

Streama på SkyShowtime

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *