Recension: Tulsa King

Betyg 4 av 5

Streama på SkyShowtime

Tulsa King, skapad av Taylor Sheridan och med Sylvester Stallone i huvudrollen, är en serie som tar en intressant vändning på den klassiska maffia-genren genom att placera sin handling i en oväntad miljö: Tulsa, Oklahoma. Serien sändes på Paramount+ och markerar Stallones debut i en huvudroll för en tv-serie. Med en blandning av humor, kriminalitet och drama lyckas Tulsa King vara både underhållande och överraskande.

Handling

Serien kretsar kring Dwight “The General” Manfredi (Sylvester Stallone), en erfaren maffialedare som just släppts från fängelse efter att ha avtjänat ett 25-årigt straff. När han förväntar sig att återvända till sin gamla plats i New York blir han istället exilerad av sin gamla maffiafamilj till Tulsa, Oklahoma, för att etablera en ny verksamhet där. Dwight finner sig snabbt som en “fisk ur vattnet” i denna lantliga, småstadsmiljö som är långt ifrån de storstadsmiljöer han är van vid.

Trots sin ålder och den nya, främmande miljön börjar Dwight bygga upp ett imperium från grunden, rekryterar en brokig skara medarbetare och försöker återskapa maffiastilens traditioner i en stad som inte är van vid hans typ av verksamhet. Från att etablera sig i den lokala marijuanamarknaden till att hantera en rad färgstarka karaktärer, inklusive kriminella smågangstrar och rättsväsendet, är Dwight ständigt utmanad – men aldrig uträknad.

Skådespelarinsatser

Sylvester Stallone dominerar Tulsa King med sin karisma och närvaro som den åldrande men fortfarande farliga Dwight Manfredi. Stallones förmåga att balansera mellan en hård yttre fasad och en mer sympatisk inre känslighet gör att hans karaktär blir oväntat mångfacetterad. Dwight är en man som har levt i en brutal värld, men hans ålder och isolering från familjen har gjort honom reflekterande och på något sätt längtande efter mänsklig kontakt och försoning.

Det som gör Stallones tolkning särskilt effektiv är hur han lyckas injicera humor i sin roll. Den kulturkrock som uppstår när en New York-maffialedare hamnar i ett lantligt Tulsa skapar många komiska situationer. Hans interaktioner med lokalbefolkningen, som inkluderar personer med begränsad erfarenhet av organiserad brottslighet, ger upphov till en del av seriens mest minnesvärda och underhållande stunder.

Serien har också en stark stödjande rollbesättning. Andrea Savage som ATF-agenten Stacy Beale, en motpol till Dwights värld av kriminalitet, tillför djup och dynamik till serien. Den breda variationen av karaktärer, från nyrekryterade gängmedlemmar till lokala småstadskriminella, skapar en intressant mix av personligheter som ständigt håller handlingen fräsch och engagerande.

Ton och Stämning

En av de mest unika aspekterna av Tulsa King är dess ton. Taylor Sheridan har tidigare visat sin förmåga att skapa mörka, intensiva berättelser (Yellowstone, Sicario), men här blandar han kriminalitet med oväntad humor och till och med en viss nostalgisk värme. Serien undviker att bli för mörk eller dyster, trots sitt ämne, och balanserar istället kriminella intriger med lättsammare inslag och en viss självironi.

Den lantliga Tulsa-miljön spelar en stor roll i seriens atmosfär och fungerar som en kontrast till den typiska storstadsinställningen i andra maffiaserier. Denna kulturkrock är en central del av handlingen och skapar både komiska och dramatiska situationer när Dwight försöker navigera i denna okända värld.

Kritik

Trots att Tulsa King överraskar med sin originalitet och starka huvudroll finns det vissa brister. Tempot kan ibland kännas långsamt, särskilt i de tidigare avsnitten när serien försöker hitta sin rytm. Vissa av de stödjande karaktärerna känns också något underutvecklade, och deras relationer till Dwight hade kunnat utforskas mer djupgående.

Slutsats

Tulsa King är en oväntad och fräsch tolkning av maffia-genren med Sylvester Stallone i toppform. Med en unik blandning av drama och humor, och en intressant miljö i Tulsa, är serien både underhållande och engagerande. Det är en serie som lyckas leverera både tunga kriminella intriger och lättsamma stunder med en skicklig balans. För fans av maffiaserier som letar efter något lite annorlunda är Tulsa King definitivt värd att se.

Streama på SkyShowtime

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *